وبلاگ

توضیح وبلاگ من

پایان نامه مدل ­ها و الگوریتم ­های داده­ کاوی

 
تاریخ: 23-02-00
نویسنده: مدیر سایت

۲مدل­ها و الگوریتم­های داده ­کاوی

در این بخش قصد داریم مهمترین الگوریتم­ها و مدل­های داده ­کاوی را بررسی کنیم. بسیاری از محصولات تجاری داده ­کاوی از مجموعه از این الگوریتم ها استفاده می­ کنند و معمولا هر کدام آنها در یک بخش خاص قدرت دارند و برای استفاده از یکی از آنها باید بررسی های لازم در جهت انتخاب متناسب­ترین محصول توسط گروه متخصص در نظر گرفته شود.نکته مهم دیگر این است که در بین این الگوریتم ها و مدل ها ، بهترین وجود ندارد و با توجه به داده­ ها و کارایی مورد نظر باید مدل انتخاب گردد.

۲-۲-۱ شبکه ­های عصبی[۱]

هر شبکه عصبی شامل یک لایه ورودی[۲]می­باشد که هر گره در این لایه معادل یکی از متغیر­های پیش ­بینی می­باشد. گره­های موجود در لایه میانی به تعدادی گره در لایه نهان[۳]وصل می­شوند. هر گره ورودی به همه گره­های لایه نهان وصل می­ شود.

گره­های موجود در لایه نهان می­توانند به گره­های یک لایه نهان دیگر وصل شوند یا می­توانند به لایه خروجی[۴]وصل شوند.

برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید

لایه خروجی شامل یک یا چند متغیر خروجی می باشد

هر یال که بین نود هایX,Y می­باشد دارای یک وزن است که با Wx,y  نمایش داده می­ شود. این وزن ها در محاسبات لایه­ های میانی استفاده می­شوند و طرز استفاده آنها به این صورت است که هر نود در لایه­ های میانی (لایه­ های غیر از لایه اول) دارای چند ورودی از چند یال مختلف می­باشد که همانطور که گفته شد هر کدام یک وزن خاص دارند.

هر نود لایه میانی میزان هر ورودی را در وزن یال مربوطه آن ضرب می­ کند و حاصل این ضرب­ها را با هم جمع می­ کند و سپس یک تابع از پیش تعیین شده (تابع فعال­سازی) روی این حاصل اعمال می­ کند و نتیجه را به عنوان خروجی به نودهای لایه بعد می­دهد.

وزن یال­ها پارامترهای ناشناخته­ای هستند که توسط تابع آموزش [۵]و داده ­های آموزشی که به سیستم داده می­ شود تعیین می­گردند.

تعداد گره­ها و تعداد لایه­ های نهان و نحوه وصل شدن گره­ها به یکدیگر معماری(توپولوژی) شبکه عصبی را مشخص می­ کند.کاربر یا نرم افزاری که شبکه­عصبی را طراحی می­ کند باید تعداد گره­ها ، تعداد لایه­ های نهان ، تابع فعال­سازی و محدودیت­های مربوط به وزن یال­ها را مشخص کند[۳].

[۱]Neural  Networks

[۲]Input Layer

[۳]Hidden Layer

[۴]Output Layer

[۵]Training method

« نگارش پایان نامه درباره : بررسی و تشخیص نفوذ با استفاده از الگوریتم های داده کاویفروش اینترنتی فایل پایان نامه ارائه یک سیستم تشخیص نفوذ به شبکه کامپیوتری با استفاده از الگوریتم فرا ابتکاری »