پایان نامه درمورد پیشرفت تحصیلی،سبکهای والدین
غنی کردن محیط خانواده توسط والدین
غنی کردن محیط خانواده از دیگر مسوولیت های مهم والدین در این زمینه است. والدین می توانند به جای خرید اشیای غیر ضروری برای دانش آموزان، کتاب های کمک درسی و وسایل کمک آموزشی تهیه کنند، تا هم از این طریق دانش آموزان اوقات فراغت خود را به خوبی بگذرانند و هم به یادگیری آن ها کمک شود. متأسفانه در کشور ایران، مطالعه ی کتاب های غیر درسی و کمک درسی کم تر متداول است، در حالی که از طریق این گونه کتاب ها می توان کمک مؤثری به فرزندان کرد(آرمند،1387).
2-2-3-6. الگوی روابط والد و فرزند
مطالعات اولیه در این زمینه شدیداًًً تحت تأثیر مفهوم کودک بهعنوان لوحی سفید بود این امر به مبادلهای برای مداخله شدید والدین در زندگی کودکان بدل شد. این دیدگاه تبیینهای پیوسته و گسسته و مسیر تحول را با یکدیگر همراه میکند بدین معنی که والدین، کودک شکلپذیر و منفعل را به تدریج و در طول زمان شکل میدهند(استانفورد و بی یر[1]، 1993 ترجمه دهقانپور، 1377).الگوی قدیمی رابطه والد و نوجوان چنین بود
که با بالغ شدن نوجوان از والدین کنارهگیری میکردند و وارد دنیایی مستقل و جدای از والدین میشدند(برجعلی، 1378).
چون دیدگاه قدیمی روابط والدین و نوجوانان بهوسیله تحقیقات جدید مورد انتقاد قرار گرفت نظریه پردازان الگوهایی ارایه کردند که در این الگوها نوجوانان سالم ضمن اینکه با والدین خود زندگی میکنند بهطور همزمان به استقلال نیز دست مییابند (دسی و کنی[2]، 1997).
یکی از الگوهای روابط نوجوانان و والد نظریهی اتکای متقابل یا وابستگی متقابل است. طبق این دیدگاه روابط بین نوجوانان و والدینشان دایماً در حال تغییر است. طی دوران کودکی والدین بیشترین کنترل در تصمیمگیریهای خانوادگی را دارند. در دوران نوجوانی والدین آزادی بیشتری به فرزندان میدهند. نوجوانان بزرگتر به این مرحله از درک میرسند که والدین آنها کسانی نیستند که همه چیز را بدانند. این تغییر در رابطهی والد فرزندی ضمن حفظ احساس وابستگی در نوجوانان آنها را در کسب استقلال یاری میکند(برجعلی، 1378).
2-2-3-7. سبکهای والدین[3]