وبلاگ

توضیح وبلاگ من

پایان نامه تهیه روغن آفتابگردان و عصاره پوست خرمالو

 
تاریخ: 23-02-00
نویسنده: مدیر سایت

تهیه روغن آفتابگردان

روغن آفتابگردان بدون آنتی اکسیدان از مجتمع کشت و صنعت شمال تهیه شده و تا زمان انجام آزمایش در سردخانه و دمای ۴ درجه سانتیگراد نگهداری می شود.و پارامتر های اولیه آن از جمله عدد پراکسید،ترکیبات فنلیک کل ، عددکربونیل،ترکیبات قطبی،شاخص پایداری اکسایشی(OSI)، ترکیبات غیر صابونی و پروفیل اسیدهای چرب اندازه گیری می شود.

 

۳-۲- تهیه عصاره پوست خرمالو

خرمالو از باغات شهرستان بابل واقع در استان مازندران از یک نوع واریته تهیه گردید و بلافاصله پس از تمییز کردن، پوست گیری از آن انجام شده و سپس پوست آن در آون تحت خلا در دمای ۶۰ درجه سانتی گراد خشک گردیده و پس از خشک کردن باآسیاب پودر شده و پودر حاصل با حلال متانول و آب مقطر(به نسبت ۱:۱ ) به نسبت ۴:۱ وزنی/حجمی مخلوط گردیده و در شیکر با ۲۵۰ دور در دقیقه به مدت ۴۸ ساعت قرار گرفته و پس از آن توسط کاغذ صافی واتمن شماره ۱ صاف گردیده، برای تبخیر حلال در اواپراتور تحت خلا در دمای ۵۰ درجه سانتی گراد قرار گرفت. و خصوصیات آنتی اکسیدانی آن از بعد ترکیبات کل فنلیک و ترکیبات توکوفرولی مورد بررسی قرار گرفت.

واین عصاره در دو غلظت ۴۰۰ و ۸۰۰ پی پی ام  به نمونه روغن آفتابگردان اضافه شده و نمونه های روغن آفتابگردان فرموله شده با آنتی اکسیدان تحت شرایط دمایی ۳۰ درجه سانتیگراد، طی ۶۰ روز در آون تحت خلا ذخیره سازی میشوند.و پایداری اکسایشی نمونه ها، توسط پارامترهای عدد پراکسید،OSI ،اندیس اسیدی و شاخص رنگ در دمای ذخیره سازی در زمان های ۰ ، ۱۵ ، ۳۰، ۴۵، ۶۰ روز  بررسی گردید.و بر مبنای این پارامترها مناسبترین فرمولاسیون آنتی اکسیدان طی شرایط ذخیره سازی معرفی گردید.

در قسمت بعدی:

مناسبترین غلظت عصاره پوست خرمالو که  در  شرایط ذخیره سازی تعیین گردید به روغن آفتابگردان افزوده شده و روغن آفتابگردان به مدت ۲۴ ساعت در دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد (۲٫۵ لیتر نمونه روغن در سرخکن (Tefal model 1250, Paris, France) قرار داده شد.) قرار گرفت و در فواصل زمانی ۴ ساعت (۰و۴و۸و۱۲و۱۶و۲۰و۲۴ ) نمونه برداری انجام گرفت و پارامترهای عدد کربنیل،ترکیبات قطبی،عدد کونژوکه ،شاخص رنگی ،عدد اسیدی وشاخص پایداری اکسایشی تعیین گردید و با روغن حاوی TBHQ مورد مقایسه قرار گرفت.

در کلیه آزمایشات فوق نمونه ها با نمونه روغن آفتابگردان که حاوی ۱۰۰ پی پی ام آنتی اکسیدان سنتتیک TBHQ است مورد مقایسه قرار گرفت. کلیه آزمایشات اعم از دستگاهی و غیر دستگاهی مطابق روش AOCS انجام گرفت.

برای دانلود متن کامل پایان نامه ها اینجا کلیک کنید

ساختار اسید چرب

ترکیب اسید چرب نمونه های روغن به وسیله کروماتوگرافی گاز-مایع تعیین و بر اساس در صد نسبی سطوح گزارش شد. استرهای متیل اسیدهای چرب با اختلاط روغن و هگزان (۰٫۳ گرم در ۷ میلی لیتر) با هفت میلی لیتر هیدروکسید پتاسیم متانولی دو نرمال در دمای ۵۰ درجه سانتی گراد به مدت ۱۵ دقیقه تهیه شدند. استر اسیدهای چرب با کروماتوگرافی     HP-5890 (Hewlett-Packard,SC,USA)   مجهز به ستون های مویینه – BPX 70 شیشه ای سیلیکا (۶۰ متر طول،۰٫۲۲ میلیمتر قطر داخلی،  ۰٫۲ میکرومتر ضخامت لایه داخلی )  و آشکار ساز یونی شعله ای شناسایی گردیدند. گاز حامل عبارت از هلیم با سرعت جریان ۰٫۷ میلیمتر بر دقیقه بود . دمای آون ، بخش تزریق و آشکار ساز به ترتیب ۱۹۸،۲۸۰،۲۵۰ درجه سانتی گراد بود. آزمایش ها در دو تکرار انجام شدند.

« پایداری اکسایشی روغن ­ها با استفاده از عصاره های طبیعی آنتی­اکسیدانیکرامت انسانی، دادرسی و قضاوت عادلانه – عدالت ترمیمی و نقش آن در امنیت قضایی »