پایان نامه استراتژی منابع انسانی:عملکرد مدیران
عملکرد مدیران
مدیریت وقتی میتواند از پس وظایف خود برآید که درک کاملی از عوامل بیرونی مانند عوامل اقتصادی، تکنولوژی، اجتماعی، سیاسی و اخلاقی که عملکردشان تأثیر خواهد گذاشت، داشته باشند (سرکویه، 1391، ص 36). عملکرد مدیر عبارت از میزان کارایی و اثربخشی مدیر در تعیین هدفهای مناسب و تحقق آنهاست (علاقهبند، 1381، ص45).
شاخصهای عملکردی مدیران عبارتند از: روابط انسانی، امور آموزشی، امور تربیتی، امور مالی و اداری،
امور ارزشیابی (غفوریان و همکاران، 1389، ص70). سازمانها برای رسیدن به اهدافی تأسیس می شوند و عوامل بسیاری بر افزایش عملکرد آنها تأثیر دارند. این عوامل را در دو گروه درون سازمانی(سخت افزاری و نرم افزاری) و برون سازمانی (ساختاری ، منابع طبیعی و دولت) طبقهبندی میکنندو اگرچه در میان عوامل نرم افزاری، به نقش کارکنان سازمان در افزایش عملکرد آن اهمیت زیادی داده شده است، ولی در سازمانهای پیچیده امروزی، مدیران مؤثرترین نقش را در بهرهوری و افزایش عملکرد سازمان دارند (فقهی فرهمند، 1381، ص40). کارکرد مدیران نیز بسته به نوع سازمان متفاوت است. در سازمانهای آموزش محور،
همانند آموزش و پرورش، مدیریت نقش و جایگاهی بسیار مهمتر و اساسیتر دارد و به تعبیری عملکرد سازمان بیشتر تحت تأثیر عملکرد مدیران آن است. شرط لازم در ارزیابی عملکرد چنین سازمانهایی، ارزشیابی مدیران آن است و ارزشیابی کارکنان و مدیران بی توجه به مقدمات آن نتایج منفی درپی خواهد داشت. در میان این مقدمات، توجه به انسان و خصوصیات انسان بسیار مهم است، از این رو که شاید در بسیاری موارد، عملکرد انسان نتیجه و بازتاب خصوصیات، روحیات و … او باشد(ابطحی و عباسی، 1386، ص22). بررسی خصوصیات، روحیات و … مدیران آموزش و پرورش نیز به عنوان عوامل مؤثر بر عملکرد و تعیین میزان اهمیت آنها میتواند راهگشای بسیاری از تصمیمگیریهای راهبردی باشد(موسیخانی و همکاران، 1389، ص128).
استفاده از نظام های ارزیابی به صورت رسمی به قرن نوزدهم باز می گردد. می توان گفت ارزیابی عملکرد همراه با سیر توسعه اندیشه های مدیریت در قالب مکاتب، مدیریت توسعه پیدا کرده است. تغییر و توسعه شاخص های ارزیابی در قالب ارائه اصول عام و جهان شمول برای ارزیابی سازمان ها تا مدیریت کیفیت فراگیر، سیر توسعه نظام های ارزیابی را نشان می دهد. در بررسی علت وجودی ارزیابی عملکرد دو دیدگاه وجود دارد. یکی نگرش سنتی به ارزیابی که در آن مهم ترین هدف ارزیابی، قضاوت و یادآوری عملکرد است. دیگری نگرش نوین که در آن بر رشد و توسعه و بهبود عملکرد توجه می شود و پویایی وجه ممیزه و اصلی آن است(صفری و آذر، 1383، ص 2). اندازه گیری عملکرد سازمان ها باید بر اساس شاخص های مناسبی اتفاق بیفتد. محقر و همکارانش در این راستا چهار متغیر عملکردی به منظور اندازه گیری عملکرد سازمان ها مورد توجه قرار دادند، که شامل رضایت کارکنان، رضایت مشتریان، اثربخشی سازمانی و نتایج مالی و بازار می باشد(محقر و همکارانش، 1389، ص 191).
لینک جزییات بیشتر و دانلود این پایان نامه:
سلام عالی بود