وبلاگ

توضیح وبلاگ من

طلاق

 
تاریخ: 19-10-98
نویسنده: مدیر سایت

انواع تفویض دائمی طلاق از جانب زوج به زوجه و نیزبه غیر زوجه: در بین مذاهب اهل سنت، طلاق از جانب زوج به غیر به صورت های مختلفی است که هرکدام از این مذاهب نظراتی دراین­باره ارائه دادند که در ادامه به هریک از آن­ها اشاره­ خواهیم نمود؛[۱] در مذهب حنفی، طلاق به توسط غیر زوج به سه صورت می­تواند واقع شود: ۱- به صورت وکالت: یعنی شوهر به فردی غیر از همسر خود وکالت دهد که زن او را طلاق دهد. ۲- به صورت رسالت: که شوهر فردی را به نزد همسر خود بفرستد و به او پیام دهد که شوهرت گفت: اختاری ( انتخاب کن )، در این صورت زن حق انتخاب طلاق می­یابد، چه طلاق رجعی و چه طلاق غیرآن. ۳- به صورت تفویض: که در این حالت به سه صورت تحقق می­یابد: الف) سپردن امر طلاق به دست زن با گفتن امرک بیدک. ب) مخیر کردن زوجه با گفتن اختاری، تنها فرق این مورد با مورد قبلی در این است که در مخیر کردن مرد نمی­تواند سه طلاق را نیت کرده باشد، ولی در امرک بیدک می­تواند. ج) مطلق کردن طلاق به خواسته زن با گفتن ” تو مطلقه هستی اگر بخواهی". بر طبق منابع و فتاوی مذهب حنفی، حقی که  به صورت تفویض در مورد اول و سوم به زن داده شد منحصر به همان مجلس است و چنان­چه زن همان موقع انتخابی صورت ندهد پس از آن حق انتخاب ندارد در مذهب مالکی هم، طلاق توسط غیر زوج به سه صورت می­تواند واقع شود: ۱- به صورت وکالت که همانند وکالت دادن در مذهب حنفی است. ۲- به صورت تملیک: یعنی مالک کردن زن بر حق طلاق خود که در این صورت امکان عزل زوجه وجود ندارد. ۳- به صورت تخییر: یعنی مخیر کردن زوجه بین باقی ماندن در کنار زوج یا فراق و چنان­چه زن جدایی را انتخاب کند سه طلاق به حساب می­آید. در مذهب شافعی نیز، چنان­چه از سوی مرد زن مالک بر انتخاب طلاق شود می­تواند جدایی را انتخاب کند و این حق برای همسر فوری است و اگر همان موقع از آن استفاده نکند بعدها نمی­تواند خود را مطلقه سازد. آن­چه از مذهب حنبلی نیز به دست می­آید آن است که، ظاهراً این گروه وکالت زن در امر طلاق را پذیرفته­اند. این مذهب به مسأله جدایی زن و مرد نگاه می­کند و طلاق را حق انحصاری مرد می­داند، که می­تواند یا خود آن را اعمال کند یا به صورت وکالت به دیگری واگذار کند و ممکن است آن دیگری زوجه باشد، و واگذاری این حق تابع احکام باب وکالت است، یعنی شوهر می­تواند به طور مطلق و بدون قید و شرط به همسر خود وکالت در طلاق خود دهد یا آن را مقید به شرایطی کند. اما در فقه و حقوق شیعه؛ در بحث وکالت در طلاق داشتیم که چون اصل وکالت مورد پذیرش فقه و قانون قرار گرفته وکالت در طلاق هم چه به نحو مقید و چه به نحو مطلق آن مورد پذیرش اکثر فقها و حقوق­دانان می­باشد، چه از جانب زوج به زوجه خود یا به شخص دیگری و از همه نظر شرطی صحیح و مشروع است. اما در خصوص شرط تفویض دائمی طلاق یا همان انتقال حق طلاق از ناحیه زوج به زوجه یا غیر زوجه شرطی است که تحت هر شرایطی اساساً فاسد و جعل حقوقی باطل و همچنین غیر شرعی و بلااثر می­باشد و موجبات ازالۀ اراده زوج را در خصوص طلاق زوجه به دنبال دارد، که چنین امری به هیچ عنوان در هیچ برهه­ای مورد قبول فقه و حقوق اسلامی قرار نگرفته است، چنان­که در این خصوص هم احادیثی از معصومین ما نقل شده و از برخی از روایات استفاده می­شود که زوجه حق ندارد امری که خدا برای زوج حلال کرده باشد با شرط، آن حق را از وی سلب کند و یا زوج از خود سلب کند و به زوجه یا غیر زوجه واگذار کند، از جمله این روایات عبارتند از؛ روایت اول: مروان بن مسلم می­گوید از امام صادق (ع) سؤال شد چه می­فرمایید در مورد مردی که اختیار طلاق را به همسر خود داده است؟ حضرت فرمودند: «ولی الأمر من لیس اهله و خالف السنت ولم یجز النکاح[۲]» کسی که اهلیت نداشته را متولی این کار کرده و با سنت مخالفت نموده و نکاح هم جایز نیست. روایت بعدی از محمد بن قیس می­باشد که می­گوید: از امام باقر (ع) سؤال کردم در مورد مردی که زنی را به ازدواج خود در می­آورد و با وی شرط می­کند که اگر زن دیگری گرفت یا با این زن قهر کرد و از او دوری کرد یا سر او هوویی آورد به این زن حق طلاق داده باشد؟ حضرت حکم فرمودند که: همانا شرط خدا قبل از شرط شماست. مرد اگر بخواهد به شرط خود وفا می­کند و اگر مایل باشد زوجه خود را نگه می­دارد و با زن دیگری نیز ازدواج می­کند.[۳] گفتار دوم: آثار حقوقی تفویض دائمی طلاق در اصل ماهیت نکاح: از امام خمینی ( ره ) در خصوص شرط حق طلاق برای زن و نیز صحت عقد پرسیده شد که؛ در صورت قرار دادن چنین شرطی در ضمن عقد، وضعیت شرط و عقد به چه صورت است؟ امام ( ره ) در پاسخ چنین بیان داشتند: « اگر بدین نحو شرط کنند که زن حق طلاق داشته باشد، چنین شرطی باطل است، ولی عقد در هر صورت صحیح است.»[۴] شرط تفویض دائمی طلاق هرچند شرطی است باطل و خلاف شرع، ولی علی­رغم فساد خود نمی­تواند موجب فساد عقد باشد و به عبارتی در اصل ماهیت نکاح نمی­تواند خللی ایجاد کند. چون جزء شروط باطل و مبطل عقد نیست، بدین نحو که نه می­تواند شرط خلاف مقتضای ذات عقد نکاح باشد و نه شرط مجهولی باشد که جهل به آن موجب جهل به عوضین می­شود. مقتضای ذات عقد نکاح ایجاد علقه زوجیت است، پس اصولاً آوردن شرط تفویض دائمی طلاق نمی­تواند هیچ منافاتی با مقتضای ذات عقد نکاح داشته باشد و بدین سبب عقد را باطل گرداند. هم­چنین در خصوص شرط مجهولی که جهل به آن موجب جهل به عوضین می­شود نیز باید گفت که چون در عقد نکاح، خصوصاً نکاح دائم بحث عوضین مطرح نمی­باشد پس به استناد این شرط نمی­توان، شرط تفویض دائمی را باطل و مبطل عقد دانست، هر چند که در شرط مجهول فقط خود شرط است که باطل است نه عقد. اما این مسأله در خصوص نکاح منقطع می­تواند جریان پیدا کند، چون در این نکاح مهر، عوض است و اگر شرط مجهول باشد و موجب جهل به مهر شود، آن مهر ساقط شده و با سقوط مهر نیز عقد باطل می­گردد. مبحث دوم : بررسی آراء فقهاء متقدم و معاصر عامه و امامیه در خصوص تفویض دائمی طلاق: بعد از بحث و بررسی شرط تفویض دائمی طلاق حال نگاهی به دیدگاه فقهای امامیه و عامه در خصوص این نوع شرط می­اندازیم. گفتار اول: تفویض دائمی طلاق درآراء فقهای عامه: [۵] اکثر فقهای عامه تفویض طلاق به زوجه را جایز می­دانند، تا جایی­که فقهای حنفی توکیل زوجه در طلاق را نیز تفویض به شمار می­آورند و استدلالشان نیز بدین صورت است که، اگر وکیل کاری می­کند برای دیگری انجام می­دهد، در حالی که اگر زنی خود را مطلقه می­کند کاری برای خود و به اراده خود انجام می­دهد، بنابراین توکیل اگرچه صریح باشد، تفویض محسوب می­شود. در مقابل حنابله می­گویند؛ نیابت در طلاق چه با صیغه تفویض یا تخییر، توکیل به شمار می­آید. استنادات اغلب فقهای عامه که تفویض را صحیح و جایز دانسته­اند شامل موارد زیر می­باشد: ۱- آیه ۲۸ و ۲۹ سوره احزاب ( یا أَیهَا النَّبِی قُلْ لأَزْوَاجِکَ إِنْ کُنْتُنَّ تُرِدْنَ الْحَیاهَ الدُّنْیا وَزِینَتَهَا فَتَعَالَینَ أُمَتِّعْکُنَّ وَأُسَرِّحْکُنَّ سَرَاحًا جَمِیلا(الأحزاب/۲۸) ای پیامبر! به همسرانت بگو: « اگر شما زندگی دنیا و زرق و برق آن را می‌خواهید بیایید با هدیه‌ای شما را بهره‌مند سازم و شما را به طرز نیکویی رها سازم! وَإِنْ کُنْتُنَّ تُرِدْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَالدَّارَ الآخِرَهَ فَإِنَّ اللَّهَ أَعَدَّ لِلْمُحْسِنَاتِ مِنْکُنَّ أَجْرًا عَظِیمًا(الأحزاب/۲۹) و اگر شما خدا و پیامبرش و سرای آخرت را می‌خواهید، خداوند برای نیکوکاران شما پاداش عظیمی آماده ساخته است.» ). به روایت عامه زنان پیامبر (ص) از کمی نفقه خود به او شکایت بردند و این آیات درباره ایشان نازل شد. اکثر فقهای عامه می گویند؛ مقصود از اراده دنیا در آیه کریمه اختیار طلاق است و بدین ترتیب پیامبر اکرم (ص) امر طلاق را به زنان خود تفویض کرد و آنان را در این کار مخیر نمود که اگر خواستند خود را مطلقه کنند. ۲- در صحیح بخاری از عایشه روایت شده است که پیامبر خدا (ص) ما را مخیر کرد و ما خدا و رسول او را اختیار کرده و پیامبر (ص) آن را بر ما به چیزی نگرفت، این حدیث بنا بر نظر جمهور فقهای عامه دلالت دارد بر این که اگر زنان پیامبر، نفس خود را اختیار می­کردند طلاق محسوب می­شد. اما مذهب ظاهریه بر خلاف اکثریت تفویض طلاق را منع کرده است و در تفسیر آیه گفته­اند: مقصود، تخییر زنان پیامبر بین دنیا و آخرت است نه تخییر بین فراق و بقاء، و معنای فتعالین امتعکن این است که اگر در زندگانی دنیا را انتخاب کردید پس بیایید که شما را طلاق دهم و بهره­مندتان سازم. پس خداوند به نبی خود امر فرمود که هرگاه زنانش دنیا را اختیار کردند آنان را طلاق دهد و این امر مستلزم آن نیست که امر طلاق در اختیار آنان باشد، که اکثریت در ردّ نظریه ظاهریه به روایت عایشه استدلال کردند که گفته است: پیامبر (ص) به او فرمود ای عایشه همانا چیزی را به تو یادآور می­شوم که بجاست درباره آن شتاب نکنی و از والدین خود کسب تکلیف نمایی. می­گویند کسب تکلیف از پدر و مادر مربوط به اختیار بین دنیا و آخرت نمی­باشد، بلکه درباره اختیار بین فراق و بقاءاست. [۱]. جعفر پور، جمشید، مقاله حق طلاق، سایت  www.ensani.ir/fa/content/defult.aspx، مجلات، مطالعات زنان، مطالعات راهبردی زنان، ۱۳۷۸، شماره ۵. [۲] . حر عاملی، محمد بن حسن، وسائل الشیعه إلی تحصیل مسائل الشریعه، ج ۲۲، ص ۹۳ [۳] همان، ص ۳۶، مسأله ۲۷۹۵۹. [۴] موسوی خمینی، سید روح­الله، ، استفتائات، تهران، دفتر انتشارات اسلامی، ۱۳۷۵، چاپ پنجم، ج ۳، ص۱۰۱ – ۱۰۳. [۵] صفایی، سید حسین، مقاله وکالت زوجه در طلاق و تفویض حق طلاق به او، ص ۹۱- ۹۳

لیست پایان نامه ها (فایل کامل موجود است) در مورد ازدواج و طلاق :

  1. پایان نامه بررسی منابع و ادله فقهی افزایش مهریه بعد از عقد نکاح
  2. پایان نامه فسخ نکاح در حقوق مدنی ایران و مذاهب خمسه
  3. پایان نامه بررسی شرط خلاف کتاب و سنت در ضمن عقد نکاح
  4. پایان نامه کیفیت ابراز قصد انشاء معتبر در عقد نکاح
  5. پایان نامه حقوق درباره:بررسی جراحی زیبایی و تدلیس در نکاح در حقوق ایران و فقه اسلامی
  6. پایان نامه ارشد حقوق:بررسی فقهی حقوقی امکان تغییر و تعدیل مهریه بعد از وقوع نکاح
  7. پایان نامه ارشد:بررسی تحلیلی تعهدات غیر مالی طرفین عقد نکاح در فقه و حقوق موضوعه
  8. دانلود پایان نامه ارشد با موضوع:تحلیل فقهی حقوقی جرم تدلیس در نکاح
  9. دانلود پروپوزال رشته حقوق با موضوع:مطالعه تطبیقی حقوق زنان در ازدواج موقت و نکاح مسیار،با تمرکز بر فقه شیعه و فقه اهل سنت
  10. دانلود پایان نامه ارشد: نکاح و طلاق در فقه حنفی و امامیه
  11. پایان نامه حقوق : بررسی مقایسه ای احکام نکاح از دیدگاه قرآن کریم وکتاب مقدس
  12. پایان نامه حقوق: جایگاه نظم عمومی در باب نکاح و طلاق در نظام حقوقی ایران
  13. پایان نامه حقوق: بررسی تطبیقی حقوقی بیماریهای جدید مسری و مهلک در فسخ نکاح در فقه و حقوق موضوعه ایران
  14. پایان نامه حقوق: بررسی تطبیقی اذن پدر و جد پدری در نکاح دختر باکره از دیدگاه اهل سنت و فقه امامیه و حقوق ایران
  15. پایان نامه ارشد حقوق: بررسی اثر استمهال و تقسیط در سقوط یا بقاء حقّ حبس در عقد نکاح و عقود معاوضی
  16. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته حقوق: مقایسه احکام خیار عیب در عقد اجاره و نکاح
  17. پایان نامه حقوق : نکاح با اتباع بیگانه در حقوق و رویه قضایی ایران
  18. دانلود پایان نامه رشته حقوق : اعتبار رشد در نکاح و طلاق در حقوق ایران و مقایسه تطبیقی با مذاهب اسلامی
  19. کار تحقیقی رشته حقوق (وکالت) با عنوان شروط ضمن عقد نکاح
  20. دانلود پایان نامه : اثر حکم موت فرضی بر دارایی و نکاح غائب مفقودالاثر
  21. دانلود پایان نامه ارشد : تحلیل رویه قضایی در شرط ضمن عقد نکاح
  22. دانلود پایان نامه ارشد : تحلیل فقهی حقوقی جرم تدلیس در نکاح
  23. دانلود پایان نامه ارشد : وضعیت حقوقی کودکان خارج از نکاح
  24. پایان نامه تبیین وضعیت ازدواج سرپرست با فرزند خوانده در حقوق ایران و فقه امامیه
  25. پایان نامه بررسی آثار و حدود اعتبار شرط خودداری از ازدواج مجدد در فقه، حقوق
  26. پایان نامه بررسی ازدواج سرپرست با فرزند خوانده
  27. پایان نامه ارشد حقوق درباره:اذن ولی در ازدواج باکره
  28. پایان نامه حقوق با موضوع:بررسی ازدواج سفید از نظر فقه امامیه و حقوق کیفری ایران
  29. دانلود پروپوزال رشته حقوق با موضوع:مطالعه تطبیقی حقوق زنان در ازدواج موقت و نکاح مسیار،با تمرکز بر فقه شیعه و فقه اهل سنت
  30. دانلود پروپوزال رشته حقوق با موضوع:بررسی ثبت اسناد ازدواج در مورد اتباع خارجی در حقوق ایران و حقوق بین الملل
  31. پایان نامه ازدواج مجدّد در حقوق ایران و مصر
  32. پایان نامه کارشناسی ارشد:آثار حقوقی ازدواج غیر قانونی بانوان ایرانی با اتباع خارجی بر فرزندان آنان
  33. پایان نامه حقوق : تحلیل جرم شناختی طلاق در ازدواج‌های دانشجویی
  34. دانلود پایان نامه حقوق : بررسی ازدواج موقت بلند مدت
  35. پایان نامه حقوق : ازدواج موقت در حقوق ایران با تاکید بر قانون جدید حمایت از خانواده
  36. پایان نامه حقوق: بررسی فقهی و حقوقی ازدواج جهانگردان در ایران
  37. پایان نامه حقوق: بررسی ازدواجهای تحمیلی و آثار آن در فقه امامیه و حقوق ایران
  38. پایان نامه حقوق و فقه :ازدواج مجدداز دیدگاه فقه ورویکرد فمنیستی
  39. پایان نامه حقوق : مطالعه تطبیقی ازدواج با غیرمسلمان در فقه اسلامی
  40. پایان نامه رشته فقه و حقوق اسلامی : مطالعه تطبیقی ازدواج محجورین در فقه اسلامی و حقوق ایران
  41. کار تحقیقی رشته حقوق (وکالت) با عنوان بررسی خسارات مادی و معنوی ازدواج ناشی از تدلیس زوجین در حقوق
« pسبک های عشق ورزی، : پایان نامه ، سمینار، پروپوزال در مورد سبک های عشق … »