(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی مشاورهی گروهی مبتنی بر رویکرد ارتباطی ستیر بر فرسودگی زناشویی و میل به طلاق زوجین مراجعهکننده به مراکز مشاورهی شهر اشنویه در سال 1393 بود.
در این پژوهش از روش تحقیق نیمه تجربی به شیوه پیش آزمون- پس آزمون با گروه های آزمایشی و کنترل، استفاده شده است. تأثیر رویکرد ارتباطی ستیر به عنوان متغیّر مستقل بر میزان میل به طلاق و فرسودگی زناشویی زوجین به عنوان متغیّرهای وابسته مورد بررسی قرار گرفته است.
جامعه آماری این تحقیق کلیه مراجعین (زوجین ) اعم از مراجعان خود ارجاعی که به مراکز مشاوره شهرستان اشنویه واقع در استان آذربایجان غربی در سال 92-93رجوع کرده بودند. شیوهی نمونهگیری این پژوهش، نمونهگیری هدفمند میباشد. با استفاده از تکمیل کردن پرسشنامهی خود گزارشدهی فرسودگی زناشویی و میل به طلاق و مصاحبه از طریق مشاور با زوجینی که تمایل به همکاری داشتند از این جامعه 40 زوج (20زوج گروه آزمایش و 20 زوج گروه کنترل) انتخاب شدند اما به دلیل ریزش در گروهها تعداد زوجین به 15 زوج در هر گروه تقلیل یافت . ابزارهای پژوهش حاضر شامل آزمونهای پرسشنامهی میل به طلاق ومقیاس فرسودگی زناشویی بر روی هر دوگروه آزمون شد و مشاورهی گروهی مبتنی بر رویکرد ارتباطی ستیر به مدت 7 جلسهی 60دقیقهای در هفته در مورد گروه آزمایش اعمال شد و اما گروه کنترل هیچ گونه آموزشی دریافت ننمود یک هفته بعد از خاتمهی آموزش پس آزمون بر روی هر دو گروه انجام گردید. لازم به ذکر است که زوجین گروه آزمایش همراه هم در جلسههای مشاورهی گروهی شرکت کردند نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری و تحلیل كواریانس تفاوت معناداری را در نتایج حاصل از پس آزمون دو گروه آزمایش و كنترل، نشان داد. بدین معنی که میزان متغیرهای وابسته در آزمودنیهای گروه آزمایش به طور معناداری نسبت به گروه کنترل کاهش یافت(001/0>( p. پس میتوان نتیجهگیری نمود که مشاورهی گروهی مبتنی بر رویکرد ارتباطی ستیر در کاهش فرسودگی زناشویی و میل به طلاق زوجین مراجعه کننده تاثیرگذار بوده است.همچنین مشاورهی گروهی مبتنی بر رویکرد ستیر بر روی خرده مقیاسهای فرسودگی زناشویی شامل خستگی جسمی، خستگی روانی، خستگی روانی و میل به طلاق شامل بعد تمایل برای خارج شدن ومسامحه تأثیر گذار بوده است(001/0>( p.
کلید واژه ها: رویکرد ارتباطی ستیر، فرسودگی زناشویی، میل به طلاق.
فهرست مطالب
عنوان
فصل اول:کلیات پژوهش …………………………………………………………………………………………
1-1-مقدمه……………………………………………………………………………………………………………………………………..2 | |||
1-2- بیان مساله…………………………………………………………………………………………………………………………. 3 | |||
1-3 – ضرورت و کاربردپژوهش………………………………………………………………………………………………….. 5 | |||
1-4- اهداف پژوهش………………………………………………………………………………………………………………….. 6 | |||
1-4-1- هدف کلی………………………………………………………………………………………………………………………..6 1-4-2- اهداف جزئی……………………………………………………………………………………………………………………6 1-5- فرضیه های پژوهش……………………………………………………………………………………………………………7 1-5-1- فرضیه کلی…………………………………………………………………………………………………………………….7 1-5-2- فرضیه های ویژه……………………………………………………………………………………………………………7 1-6- تعریف اصطلاحات………………………………………………………………………………………………………………7 1-6-1- تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرها……………………………………………………………………………….7 |
|||
فصل دوم (پیشینه و ادبیات پژوهش) ………………………………………………………………….
|
|||
2-1-1- فرسودگی زناشویی(دلزدگی زناشویی)……………………………………………………………………….10 2-1-1-1- تاریخچه وتعریف فرسودگی زناشویی…………………………………………………………………. 10 2-1-1-2- عوامل زمینه ساز فرسودگی زناشویی…………………………………………………………………..10 فهرست مطالب 2-1 -1-3- دلایل بروز و نشانه های دلزدگی زناشویی……………………………………………………………..12 |
|||
2-1-1-4– حفظ روابط زناشویی………………………………………………………………………………………………..13 2-1-1-5- فرسودگی در زندگی زناشویی………………………………………………………………………………..16 2-1-1-6- عناصر دلزدگی از زندگی زناشویی………………………………………………………………………….19 2-1-1-7- راههای مقابله با اختلالات فرسودگی در زندگی زناشویی…………………………………..22 2-1-1-8- شروط دستیابی به رضایت زناشویی………………………………………………………………………24 2-1-1-9-فرسودگی در زندگی زناشویی ………………………………………………………………………………26 2-1-2- رویکرد ارتباطی ستیر…………………………………………………………………………………………………27 2-1-2-1- سیر تاریخی و مبانی موثر بر دیدگاه ارتباطی ستیر……………………………………………..32 2-1-2-2- نظریات ستیر درباره خانواده…………………………………………………………………………………32 2-1-2-3- نقش ها در نظریه ستیر………………………………………………………………………………………..32 2-1-2-4- مفاهیم پایه ای نظریه ارتباطی ستیر…………………………………………………………………..35 2-1-3……. 36 2-1-3-1-نگاهی به تاریخچه ی طلاق در بین اقوام و دوران مختلف ……………………………. 37 2-1-3-2-شرایط احراز طلاق …………………………………………………………………………………………… 37 2-1-3-3-ویژگی های طلاق ………………………………………………………………………………………………37 2-1-3-4-علل طلاق ………………………………………………………………………………….. …………………….38 فهرست مطالب 2-1-3-5-میل به طلاق ……………………………………………………………………………………………………… 39 2-1-3-6- دام های روانی طلاق………….. ……………………………………………………………………………..42 2-1-3-6-1- دام های شناختی…………. …………………………………………………………… …………………42 2-1-3-6-2- دام های رفتاری………………………………………………………………………………………………42 2-1-3-7- عوامل موثر بر میل به طلاق………………………………………………………….. ………………….43 2-1-3-8-اثرات طلاق…………………………………………………………………………………………………………..46 2-1-3-9- عواقب و پیامد های طلاق…………………………………………………………………………………..47 2-2- پیشینه نظری تحقیق…………………………………………………………………………………………………..47 2-2-1- تئوریهای مظرح شده در زمینه فرسودگی……………………………………………………………47 2-2-1-1- تئوری تفاوتهای ادراکی…………………………………………………………………………………..47 2-2-1-2- تئوریهای رفتاری تعارض…………………………………………………………… …………………..47 2-2-1-3-تئوری برابری……………………………………………………………………………………………………….48 2-2-1-4- تئوری مبادله……………………………………………………………………………………………………..48 |
|
||
2-2-1-5- تئوری اسناد……………………………………………………………………………………………………….48 2-2-1-6- تئوری رشد………………………………………………………………………………………………………..48 2-2-1-7- تئوری گفتگو………………………………………………………………………. ………………………….48 2-2-2- نظریههای مرتبط با طلاق……………………………………………………………………………………49 2-2-2-1- نظریهی تبادل اجتماعی………………………………………………………………………………….50 2-2-2-2- نظریه رفتاری……………………………………………………………………… …………………………50
فهرست مطالب 2-2-2-3- نظریه بحران……………………………………………………………………………….50 |
|||
2-2-3-رویکردهای مرتبط با زوجین در شرف طلاق………………………………………… ……………………..50 2-2-3-1- رویکرد روانتحلیلی…………………………………………………………………………………………………..50 2-2-3-2- رویکردهای سیستم خانواده………………………………………………………………………………………51 2-2-3-3- نظریهی مرحلهای…………………………………………………………………………..51 |
|||
2-3- پیشینه تجربی تحقیق……………………………………………………………..52 2-3-1- تحقیقات انجام گرفته در داخل و خارج کشوردر مورد رویکرد ارتباطی ستیر…………….52 2-3-2- تحقیقات انجام گرفته در مورد فرسودگی زناشویی در داخل و خارج کشور……………….55 4-3-3- تحقیقات انجام گرفته در مورد میل به طلاق در داخل و خارج کشور……………………….56 فصل سوم( روش اجرای پژوهش)…………………………………62 3-1- مقدمه………………………………………..63 3-2- روش پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………….63 3-3- جامعه آماری……………………………………………………………………………………………………………………..63 3-4- نمونه و روش نمونه گیری………………………………………………………………………………………………64 3-5- ابزار پژوهش…………………………………………………………………………………………………………………….64 3-5-1- پرسشنامهی فرسودگی زناشویی(CBM)…………………………………………………………………64 3-5-2- مقیاس میل به طلاق…………………………………………………………………………………………………65 3-6- شیوه تجزیه و تحلیل دادهها………………………………………………………………………………………….65 3-7- روش مداخله و اجرا ……………………………………………………………………………………………………..65 |
|||
فهرست مطالب 3-8- پروتکل جلسات مشاورهی گروهی مبتنی بر رویکرد ارتباطی ستیر……………………………………66 فصل چهارم(تجزیه و تحلیل دادهها)………………………………………………………………………69 4-1- آمار توصیفی……………………………………………………………………………….70 4-2- توصیف یافتههای تحقیق……………………………………………………………………..77 4-3- بررسی نرمال بودن دادههای پژوهش……………………………………………79 |
|||
4-4- تحلیل فرضیههای پژوهش…………………………………………………..80 4-4-1- بررسی فرضیه اصلی پژوهش……………………………………………….80 فصل پنجم( بحث و نتیجهگیری)………………………………………………………………………….90 5-1- خلاصهی طرح و نتایج پژوهش………………………………………………………………..91 5-2- بحث و جمعبندی نتایج………………………………………………………………………………96 5-3- محدودیتهای پژوهش…………………………………………………………………67 5-4- پیشنهادات پژوهشی…………………………………………………………………………………98 5-5- پیشنهادات کاربردی………………………………………………………………………………….99 منابع فارسی…………………………………………………………………….. 100 منابع انگلیسی………………………………………………………………………………. 106 |
|||
پیوست ها………………………………………………………………………112 پیوست 1: چارچوب جلسات ستیر درمانی………………………………………………. 113 |
|||
پیوست 2:میل به طلاق …………………………………………………………………….. 115 پیوست 3 آزمون فرسودگی زناشویی…………………………………………………… 120 |
مقدمه
طلاق یکی از معضلات زندگی زناشویی است افزایش روز افزون آمار طلاق در جهان، پژوهشگران حوزهی خانواده و ازدواج را بر آن داشته، تا درمورد عوامل تأثیرگذار بر آن به بررسی و تحقیق بپردازند. طلاق پدیدهی پیچیدهای است و عوامل مختلف فردی و اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی بر آن تأثیرگذار است. در بین عوامل تأثیرگذار بر طلاق، عوامل فردی شامل عوامل ارثی و فیزیولوژیکی، ویژگیهای شخصیتی و روانی بیشتر مورد توجه متخصصان حوزهی خانواده و روانشناسان قرار گرفته است (یوسفی، 1389). از سوی دیگر عوامل جمعیت شناسی مانند سن، جنسیت، تحصیلات، طبقه اقتصادی- اجتماعی، مدت ازدواج، تعداد فرزندان، وضعیت اشتغال و عواملی مانند آن تاثیری گسترده بر روابط زناشویی دارند و تاثیرات چند جانبه این عوامل به پیچیدگی بیشتر پدیده طلاق منجر میشود (فاتحی زاده، بهجتی اردكانی و نصراصفهانی، 1384).
همچنین در ایران هم میزان طلاق در حال افزایش است در سال 92 میزان طلاق نسبت به 5سال گذشته %37 افزایش یافته است همچنین در سال 92 ایران رتبه چهارم آمار طلاق در دنیا را داشت (بهنقل از پایگاه اطلاعات سلامت ایران، سازمان ثبت و احوال کشور، 1392). والر [1] اولین محققی است که پیشنهاد داد طلاق ممکن است ریشه در سرخوردگی زوجین داشته باشد فرسودگی زناشویی کاهش عشق و علاقه و افزایش رفتارهای خصمانه را به دنبال دارد میتواند به نارضایتی زناشویی منجر شده و بنیان خانواده را متزلزل سازد (هاستون[2]، به نقل از گراوند، 1389). سرخوردگی[3] و فرسودگی زناشویی[4]، کاهش تدریجی دلبستگی عاطفی به همسر است که با احساس بیگانگی، بیعلاقگی و بیتفاوتی زوجین به یکدیگر و جایگزینی عواطف منفی بهجای عواطف مثبت همراه است. در یک ازدواج سرخورده یکی یا هر دو زوج ضمن تجربهی احساس گسستگی از همسر وکاهش علایق و ارتباطات متقابل، نگرانیهای قابل توجهی در خصوص تخریب فزاینده رابطه و پیشروی به سمت جدایی و طلاق دارند(شریفی، کارسولی، بشلیده، 1390).
فصل اول: مقدمات و کلیات
با تحلیل ارتباط زناشویی یک زوج میتوان احتمال به بن بست رسیدن ازدواج و رسیدن به طلاق را پیش بینی کرد گاتمن [5]و همکاران (2000). بنابراین باتوجه به این که رویکرد ارتباطی ستیر یک رویکرد آموزشی است که ضمن آموزش الگوهای ارتباطی همخوان بر هیجانات و عواطف، ادراکات، انتظارات، آرزوها و نیازها تأثیر گذاشته و خانوادهی پایه را مورد توجه قرار میدهد (بانمن[6]، 2013). سال های اول ازدواج از مقاطع مهم چرخهی زندگی است که در آن سطح اختلافات افزایش مییابد. (چانگ[7]، 2008) طرفداران نظریههای رشدی و ساخت نگر معتقدند افزایش بروز اختلافات زناشویی در این مقطع از زندگی از آن روست که زوجین جوان مهارت تغییر الگوهای ارتباطی، رفتاری و قواعد و انتظارات بر گرفته از روابط قبلی خصوصا خانوادهی هستهای و تشکیل یک واحد زناشویی مستقل را ندارند(کار[8]،2000). به همین دلیل در پژوهش حاضر به دنبال آن بودیم تا اثربخشی مشاورهی گروهی رویکرد ارتباطی ستیر را بر فرسودگی زناشویی و میل به طلاق زوجین را بررسی کنیم.