3-4-1 سؤالات تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………9
-15 واژگان کلیدی.. 10
1-5-1 کارایی.. 10
2-5-1 تحلیل پوششی داده ها (DEA):.. 10
3-5-1 تخت فعال.. 11
4-5-1 واحدهای تصمیم گیرنده (DMU).. 11
5-5-1 بیمارستان.. 11
و
فصل دوم
1-2 مقدمه.. 14
شکل2-2 مدل تحلیل.. 23
2-2 دیدگاههای اساسی در مورد ارزیابی عملکرد.. 30
2-3 ضرورت و اهمیت ارزیابی عملکرد.. 31
2-4 چگونگی انجام ارزیابی عملکرد.. 32
2-5 فرایند ارزیابی عملکرد.. 35
2-5-1 تدوین شاخصها.. 36
2-5-2 تعیین وزن شاخصها و اهمیت آنها.. 37
2-6 سنجش و اندازهگیری و استخراج نتایج.. 39
2-7 مدلها و الگوهای سیستم ارزیابی عملکرد.. 39
2-8 بهره وری منابع انسانی.. 40
1-8-2 سابقه و تاریخچه اصطلاح بهره وری………………………………………………………………………………………..……………………………41
2-9 تعاریف و مفاهیم اساسی بهره وری.. 41
2-9-1 تعریف بهره وری از دیدگاه ژاپنی……………………………………………………………………. 42
2-9-2 تعریف سازمان بین المللی کار…………………………………………………………………………42
ز
2-9-3 تعریف آژانس بهره وری اروپا ……………………………………………………………………………………………….. . 43
2-9-4 تعریف سازمان بهر وری ملی ایران ………………………………………………………………43
2-9-5 استعمال نادرست مفهوم بهره وری ……………………………………………..………………… 44
2-10 مهارت………………………………………………………………………………………………………………………………..50
2-10-1 اجزاء مهارتهای انسانی موثر………………………………………………………………………………………………………. 50
2-11 برنا مه ریزی و توسعه منابع انسانی.. …51
2-12 وجدان کار، فرهنگ کار و انظباط درکار.. 54
2-13 عوامل موثر بر افزایش بهره وری نیروی انسانی.. ……..56
2-14 کارایی.. 57
2-14-1 مفهوم کارایی وانواع آن………………..…………………………………………………………. 58
2-14-2 انواع کارایی…………………………………………………………………………….………….61
2-14-3 تعریف کارایی اقتصادی………………………………………………………………………………………………………………64
2-14-4 کارایی فنی و تخصیصی………………………………………………………………………………………………………………66
2-15 تحلیل پوششی داده ها (DEA)…………………………………………………………………………………………….68
2-16 استراتژیهای اولویت بندی……………………………………………………………………………………………………………….70
2-16-1 روش میانگین رتبهها………………………………………………………………………………………………………………… 70
ح
2-16-2 روش بُردا…………………………………………………………………………………………………………………………………71
2-16-3 روش کُپلند………………………………………………………………………………….. 73
2-16-4 مرحلهی ادغام…………………………………………………………………………………. 73
2-17 مرور ادبیات و سوابق پژوهش.. 75
فصل سوم
3-1 مقدمه.. 87
3-2 جامعه آماری و روش نمونه گیری.. 87
3-3 نوع پژوهش.. 87
3-4 روش گردآوری اطلاعات.. 88
3-5 روش تحلیل داده ها.. 88
3-6 تعاریف.. 89
3-7 معرفی واحدهای تصمیم گیری.. 91
فصل چهارم
4-1 مقدمه.. 97
فصل پنجم
5-1 مقدمه.. 165
ط
5-2 سایر نتایج حاصل از تحقیق.. 174
5- پیشنهادات ……………………………………………………………………………………………………………………………………182
6- محدودیت ها ………………………………………………………………………………………………………………………………..183
منابع فارسی………………………………………………………………………………………………………………………………………….184
منابع لاتین ………………………………………………………………………………………………………………………………………….185
پیوستها و ضمایم…………………………………………………………………………………………………………………………………..188
پرسشنامه ………………………………………………………………………………………………………………………………………….189
جدول 2-1…………………………………………………………………………………………………………………………………68
جدول 2-2………………………………………………………………………………………………………………………………….70
جدول3-1………………………………………………………………………………………………………………………………..90
جدول 3-2………………………………………………………………………………………………………………………………….90
جدول3-3…………………………………………………………………………………………………………………………………..91
جدول3-4…………………………………………………………………………………………………………………………………. 91
جدول3-5…………………………………………………………………………………………………………………………………92
جدول3-6…………………………………………………………………………………………………………………………………..92
جدول 4-1………………………………………………………………………………………………………………………………… 95
ی
جدول 4-2……………………………………………………………………………………………………………………………………….96
جدول 4-3………………………………………………………………………………………………………………………………….96
جدول 4-4…………………………………………………………………………………………………………………………………97
جدول4-5………………………………………………………………………………………………………………………………….97
جدول 4-6…………………………………………………………………………………………………………………………………98
جدول4-7………………………………………………………………………………………………………………………………….98
جدول4-8………………………………………………………………………………………………………………………………….99
جدول4-9………………………………………………………………………………………………………………………………..100
جدول 4-10………………………………………………………………………………………………………………………………………………… 100
جدول4-11……………………………………………………………………………………………………………………………..101
جدول 4-12…………………………………………………………………………………………………………………………….101
جدول 4-13…………………………………………………………………………………………………………………………..102
جدول4-14………………………………………………………………………………………………………………………………102
جدول 4-15……………………………………………………………………………………………………………………………102
جدول 4-16…………………………………………………………………………………………………………………………….103
جدول 4-17 103
ک
جدول 4-18 104
جدول 4-19 105
جدول 4-20 105
جدول 4-21 105
جدول 4-22 106
جدول 4-23 106
جدول 4-24 107
جدول 4-25 107
جدول 4-26 108
جدول 4-27 108
جدول 4-28 109
جدول 4-29 110
جدول 4-30 110
جدول 4-31 111
جدول 4-32 112
جدول 4-33 112
ل
جدول 4-35 113
جدول 4-36 113
جدول 4-37 114
جدول 4-38 114
جدول 4-39 115
جدول 4-40 116
جدول 4-41 116
جدول 4-42 117
جدول 4-43 117
جدول 4-44 118
جدول 4-45 118
جدول4-46 119
جدول 4-48 120
جدول 4-49 120
جدول 4-50 121
جدول 4-51 122
م
جدول 4-53 123
جدول 4-54 123
جدول 4-56 124
جدول4-57 124
جدول 4-58 125
جدول 4-59 125
جدول 4-60 126
جدول 4-61 126
جدول 4-62 127
جدول4-63 127
جدول 4-64 128
جدول 4-65 128
جدول 4-66 129
جدول 4-67 129
جدول 4-68 130
جدول 4-69 131
ن
جدول4-70 131
جدول 4-71 132
جدول 4-72 132
جدول 4-73 133
جدول 4-74 133
جدول 4-75 134
جدول 4-76 134
جدول 4-77 135
جدول 4-78 135
جدول 4-79 135
جدول 4-80 136
جدول 4-81 136
جدول 4-82 137
جدول 4-83 138
جدول 4-84 138
جدول 4-85 138
س
جدول 4-86 139
جدول 4-87 139
جدول 4-88 140
جدول 4-89 140
جدول 4-90 141
جدول 4-91 141
جدول 4-92 142
جدول 4-93 143
جدول 4-94 143
جدول 4-95 144
جدول 4-96 144
جدول 4-97 145
جدول 4-98 146
جدول 4-99 146
جدول 4-100 147
جدول 4-101 147
ع
جدول 4-102 148
جدول 4-103 148
جدول 4-104 149
جدول 4-105 150
جدول 4-106 150
جدول 4-107 151
جدول 4-108 151
جدول 4-109 152
جدول 4-110 152
جدول 4-111 153
جدول 4-112 153
جدول 4-113 154
جدول 4-114 155
جدول4-115 155
جدول 4-116 156
جدول 4-117 156
ف
جدول 4-118 157
جدول 4-114 157
جدول 4-115 158
جدول 4-116 158
جدول 4-118 159
جدول 4-119 160
جدول 5-1 163
جدول 5-2 164
جدول 5-3 165
جدول 5-4 166
جدول5-5 167
جدول 5-6 168
جدول 5-7 169
جدول 5-8 170
جدول 5-9 171
جدول 5-10 171
ص
جدول 5-11 171
جدول 5-12 172
جدول 5-13 172
جدول 5-14 172
جدول 5-15 173
جدول 5-16 173
جدول 5-17 173
جدول 5-18 174
جدول 5-19 174
جدول 5-20 174
جدول 5-21 176
جدول 5-22 177
جدول 5-23 182
شکل2-2 23
شکل 2-3و2-49……………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 50
شکل 2– 6 56
چکیده
در عصر کنونی هر سازمان به منظور آگاهی از میزان مطلوبیت و کیفیت فعالیتهای خود نیاز مبرم به نظام ارزیابی دارد. فقدان وجود نظام ارزیابی یکی ازعلائم بیماری های سازمان تلقی می گردد که پیامد آن کهولت و نهایتاً مرگ سازمان است. کوشش های اقتصادی انسان همواره معطوف بر آن بوده که حداکثر نتیجه را با کمترین امکانات و عوامل موجود به دست آورد، این تمایل را می توان دستیابی به کارایی بالاتر نامید.
در این تحقیق داده های 9 بیمارستان دولتی استان ایلام ازروش تحلیل پوششی داده ها( (DEAبراساس مدل مختلف CCR با دو سناریودرطی سالهای 1390- 1388با استفاده از نرم افزار DEA solver موردبررسی و تجزیه و تحلیل قرارگرفته است. نهاده ها یعنی تعداد پزشکان، کادرپرسنلی وتخت فعال وستاده ها یعنی خدمات کلینیکی، خدمات پارا کلینیکی، خدمات سرپایی، تخت فعال، روزبستری، اشغال تخت روز و خدمات سرپایی برای بررسی استفاده گردید.
نتایج نشان داد در اکثرسالهای مورد مطالعه 40% بیمارستانهای مورد مطالعه از لحاظ فنی ومقیاس کارا بوده در حالی که در 60% بقیه مراکز میزانی از ناکارایی فنی و مقیاس در آنها مشهود است. میانگین کارایی( فنی کل و مقیاس ) در کل دوره ها مورد مطالعه برای مراکز مذکور به ترتیب 90% و 87% بوده است. نتایج این مطالعه حاکی از آن است که ظرفیت ارتقای کارایی فنی تا حدود 10% و ظرفیت کارایی مقیاس به میزان 13% بدون هیچ گونه افزایشی در هزینه ها و بکارگیری همان میزان از نهاده ها وجود داشت. همچنین در بیمارستانهای غیر کارا، ناکارایی فنی بیشتر از ناکارایی مقیاس بوده است.
واژهای کلیدی: ارزیابی، کارایی، تحلیل پوششی داده ها (DEA)، تخت فعال، واحدهای تصمیم گیرنده (DMU)،
بیمارستان.
1-1مقدمه
کوشش های اقتصادی انسان همواره معطوف بر آن بوده که حداکثر نتیجه را با کمترین امکانات و عوامل موجود به دست آورد، این تمایل را می توان دستیابی به کارایی بالاتر نامید. کارایی مفهومی جامع است که افزایش آن به منظور ارتقای سطح زندگی، رفاه، آرامش و آسایش انسان ها، همواره مد نظر دست اندرکاران سیاست و اقتصاد بوده است، برخی بقا و تداوم یک نظام سیاسی و اقتصادی را نیز موکول به کارایی و بهره وری دانسته اند(ابطحی وهمکاران،2005).
بحث درباره کارایی درادبیات علمی از سابقه طولانی برخورداربوده ودرزمینه عمومی است که درهرکجا کاروفعالیتی وجود دارد، می توان ازآن اثراتی یافت. ازجمله دلایلی که برای این سابقه طولانی ووفور بحث درباره کارایی می توان برشمرد اهمیت این موضوع برای جامعه می باشد. چرا که درواقع بحث درباره کارایی وعوامل موثر برآن، بحث درباره این است که چگونه میتوان کار وفعالیتی که درحال انجام شدن است رابا هزینه وامکانات کمتر به نتایج بیشتری رساند، ازنیروهای موجودحداکثر استفاده استفاده رابرد، وازهدررفتن امکانات مادی وانسانی جلوگیری کرد ( امامقلی پورسفیددشتی،1381). توجه به ارتقای انتظارات عموم مردم از رفاه اقتصادی، تقاضا برای خدمات بهداشتی و درمانی روند صعودی داشته است. حال با توجه به محدودیت منابع و امکانات، حداکثر استفاده از امکانات موجود، یکی از مهمترین راه حل ها ی ممکن از دید اقتصاد سلامت ، جهت کاهش شکاف بین عرضه و تقاضا می باشد. کارایی، مهمترین و معمول ترین سازوکار جهت ارزیابی و اندازه گیری عملکرد یک بنگاه اقتصادی از جمله بیمارستان به شمار می رود، لذا در چند دهه گذشته بررسی عملکرد بخش های مختلف اقتصادی و یا بنگاه ها و واحدهای اقتصادی در سطح خرد از طریق سنجش و برآورد کارآیی، همواره مو رد توجه محققان رشته ها ی مختلف علوم اجتماعی به ویژه مدیریت و اقتصاد بوده است (یاساوارنگ،2005). [1]
تصمیم گیری مهمترین دغدغه هر مدیر در فعالیتهای حرفه ای است. به زعم بسیاری از دانشمندان حوزه مدیریت، تصمیم گیری معیار ارزیابی عملکرد هر مدیر است. هربرت سایمون[2] حتی گام را فراتر گذاشته و تصمیم گیری را معادل مدیریت دانسته است(شیردل ملاسرایی،1386). مدیران در اخذ تصمیم به اطلاعات گوناگونی نیاز دارند و مراحل مشخصی را برای دسترسی به اطلاعات طی می کنند. یکی از زمینه های کلیدی تصمیم گیری مدیران، ارزیابی عملکرد است که آنان را در اخذ تصمیم هدایت می کند(غضنفری وهمکاران1379).
ارزیابی عملکرد سازمان از موضوعاتی است که مدیران و محققین توجه زیادی به آن داشته اند و تا کنون در این زمینه، مقالات زیادی منتشر شده است(ماروهمکاران[3]،2003). وجود و یا عدم وجود نظام ارزیابی عملکرد کارآمد، با حیات و مرگ سازمان رابطه مستقیم دارد. بیمارستان ها به عنوان یکی از اصلی ترین سازمان های ارایه دهنده ی خدمات بهداشتی درمانی و به دلیل، حساسیت و اهمیت ویژه ای که در سلامت جامعه دارند(ماسی،2007[4]). ضرورت ارزیابی عملکرد و بهبود کارایی را بیش از دیگران احساس می کنند(وردورث وهمکاران[5]،2005). افزایش هزینه های بخش بهداشت و درمان درایران و جهان همراه با رشد فزاینده ی تکنولوژی و تغییرات جمعیتی، ضرورت توجه به مفاهیم اقتصادی را در این بخش خاطر نشان می سازد در بخش بهداشت و درمان، به لحاظ اهمیت نوع خدمات و سروکار داشتن با سلامت و جان انسان ها، اعتلای کیفیت و تضمین آن برای نظام بهداشت و درمان و مردم به طور فزاینده مورد توجه قرار گرفته است. مردم از یک سو با پرداخت حق بیمه،مالیات و تحمل هزینه های گزاف بهداشت و درمان و در کنار آن افزایش آگاهی، انتظارات فزاینده ای از بیمارستان و دیگر بنگاه های ارائه دهنده ی خدمات بهداشتی و درمانی دارند. از سوی دیگرسرمایه گذاری کلان جهت بهره گیری از تکنولوژی نوین درمان وافزایش هزینه های پرسنلی و به کارگیری نیروهای تخصصی و فوق تخصصی موجب گرانترشدن خدمات بهداشتی ودرمانی گردیده است.[6]
از آنجا که بهبود بهره وری و کارایی یکی از منابع مهم توسعه اقتصادی است ، لذا این مقوله باید در بخش بهداشت ودرمان مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد .محاسبه کارایی فنی و شناخت عوامل مؤثر در افزایش کارایی بیمارستان ها، اقدامی مکمل در جهت توسعه کمی و کیفی آن است. با رفع عوامل دخیل در عدم کارایی بیمارستان، می توان کارایی را بدون اضافه کردن عوامل تولید افزایش داد و توان خدمت دهی را بالا برد. همچنین مدیران بیمارستان را در تصمیم گیری بهتر، وا قعی تر وکاراتر یاری کرد. در نتیجه انتظار می رود مدیران و برنامه ریزان با آگاهی از روند کارایی و شناخت عوامل مؤثر درآن، در جهت تخصیص بهینه منابع و افزایش بهره وری وکارایی گام بردارند(مردانی 2003).
عدم آشنایی مدیران بیمارستان ها و مسؤولین بهداشتی و درمانی به شاخص های اقتصاد بهداشت از یک طرف و مالکیت دولتی بیمارستان ها واستفاده از بودجه ی عمومی از طرف دیگر ، باعث شده که مسؤولین و مدیران انگیز های برای انتخاب تر کیبی از نهاد ه ها که هزینه ها را حداقل کند وانتخاب بهترین عوامل تولید که ضایعات را به حداقل و کارایی را به حداکثر برساند وجود نداشته باشند(حاتم، 2001: 23).
با توجه به اهمیت موضوع، روش های گوناگونی برای ارزیابی عملکرد و افزایش کارایی سازما نها ارایه شده است. برای ارزیابی سازما نها به داشتن استاندارد و نظارت نیاز است. در خدمات بیمارستانی، استاندارد به معنی تعیین سطح لازم و قابل قبول در ارایه ی هر یک از خدمات اداری، پزشکی و پیراپزشکی است. با توجه به اینکه در بسیاری از موارد، استاندارد هماهنگ برای ارزیابی مراکز آموزشی درمانی در ایران وجود ندارد (خلیلی2009). یکی از ابزار های کارآمد در این زمینه تحلیل پوششی داده ها می باشد. با استفاده از این روش، واحدهای مورد بررسی با یک سطح استاندارد از قبل تعیین شده، مقایسه نمی شوند و کارایی واحدها با توجه به کارایی واحدهای دیگر سنجیده می شود.
2-1 بیان مسأله
“سلامت حق مردم است ” این مسأله در کنفرانس بین المللی مراقبت های اولیه بهداشتی در آلماتا به عنوان واقعیتی انکارناپذیر پذیرفته شده است. بدیهی است که تحقق آن، نیاز به تلاش در